söndag 15 september 2013

Hej och välkommen


Tycker du om att resa?

Själv tycker jag det är roligt att resa och helst till sol och värme. Men den viktigaste resan är inte den vår kropp gör utan den resa vi gör i vårt inre. Alla människor gör en resa medvetet eller omedvetet i sitt inre genom den resa de gör i livet. Därmed kan också en resa med kroppen påverka vår inre resa. Men det är upp till varje människa att själv välja hur vårt livs resa påverkar vårt inre.

Under vår livsresa hämtar vi information till vår hjärna genom våra sinnen, syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hjärnan påverkar våra känslor genom att tolka den information vi får från våra sinnen och känslorna i sin tur påverkar hur vi känner i vårt inre.

Vår livsresa kan göras ensam eller i sällskap med andra människor. Men vår inre resa görs alltid ensam och har för alla människor samma mål. Målet är att nå sin innersta kärna och uttrycka den i sitt dagliga liv

När vi når vår innersta kärna och har kontakt med den blir det dagliga livet enklare. Jag säger inte att alla bekymmer försvinner i ett ögonblick, men vår inställning till dem förändras. Inställningen förändras på ett sådant sätt att vi enklare kan se problemen utifrån olika synvinklar och även lättare finna lösningar till dem.

När man ska göra sin inre resa är ett sätt att ställa många frågor till sig själv och här är några man kan ställa.
Vem är jag?
Vad vill jag?
Vart är jag på väg?
När man gör en inre resa är det bra att vara frågvis och på så sätt komma fram till sitt innersta. Själv är frågvisheten naturlig för mig och jag minns en gymnasielärare som sa:
- Bra, Peter har förstått alla har förstått, då går vi vidare.
Kan lägga till att han sa det med glimten i ögat.

Nu när vi kommit så här långt tänkte jag passa på att nämna att jag inte har patent på ”Den inre resan” utan skriver på bloggen bara för att dela med mig av mina erfarenheter och vill gärna få feed-back och synpunkter.

Detta är mitt första inlägg i denna blogg och jag har bara en väldigt grov skiss av vad jag ska blogga om. Jag kommer initialt kasta mig in i intressanta ämnen som Meningen med livet, Religion, Gud, Ateism, Kärlek, Hat, Lycka, Kraften, Innersta kärnan osv, så fort jag har skrivit ner något. Är inte heller helt säker på i vilken ordning jag tar upp ämnena eller om jag kommer på något annat jag hellre vill blogga om.

Jag tror att detta räcker som ett första inlägg och kom gärna med egna erfarenheter eller feed-back och synpunkter. Inläggen kan även vara av typen:
- Jag tror inte på ”Den inre resan” dravlet för att…
Bara man har en motivation till sin ståndpunkt och vill diskutera den.



Låna gratis! Sveriges och kanske världens första e-diktsamling ”Den inre resan”?
Ladda först gratis ner ett e-boksläsarprogram till din dator, läsplatta eller mobil.
Ladda ner e-boksläsare
Ladda sedan gratis ner och låna e-boken ”Den inre resan” från ditt bibliotek på nätet.
Ladda ner och låna "Den inre resan"

Om du vill köpa och läsa om den inre resa jag gjort under trettio år så finns den som e-diktsamling:
Den inre resan (Adlibris)
Den inre resan (Bokus)
Den inre resan (Bokon)

Har även två skrivsidor där jag publicerar dikter, aforismer och annat smått och gott:
Peter Junell skriver på poeter.se
Peter Junell writes on Allpoetry.com (In English)

The blog is also available in English:
Peter Junell Blog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar